Hajnövesztés

A hajnövesztés, a hajszálak növekedése genetikailag kódolt, egyénenként meghatározott, hogy milyen gyorsan és milyen hosszúra növekednek hajszálaink. Amikor hajnövesztésről beszélünk, nem csodaszerekre gondolunk, hanem a hajhagymák működésének és a hajszálak épségének megőrzésére.

Az alábbiakból kiderül, hogyan serkenthető hajhagymák működése, s mi mindent kell kerülnünk az egészséges haj megóvása érdekében.

A hajhagymák működése egy körfolyamat, a haj növekedése ciklikus. Az aktív hajnövekedés fázisa az ún. anagén fázis. A hajhagymák kb. 90%-a ebben az aktív fázisban van. Ez a szakasz 5-7 évig tart, ennek során a hajszál átlagosan évente 15 cm-t nő, akár az 1 m-es hosszúságot is elérheti.

Az aktív és nyugvó fázis közötti átmenetet a katagén fázis képezi, mely mindössze 2-3 hétig tart. A nyugvó fázis más néven telogén szak átlagosan 3 hónapig tart, ennek legvégén a hajszál kihullik. Majd a ciklus újraindul, új hajszál nő.

A növekedési üteme változik, az életkorral előrehaladva csökken, de szezonális változások is vannak. Nyáron a hajhagymák aktivitása valamivel magasabb, viszont ősszel egy fokozottabb hajhullás jellemző. A haj növekedési üteme a szervezetet érő stresszhatásokra is változhat.

De a hajnövekedés akkor is lassulni látszik, amikor kóros hajhullás alakul ki vagy a hajvégeket érő károsodás miatt azok letöredeznek. Általában elmondható, hogy a vastagabb hajszálak hosszabbra nőnek, mint a gyenge, vékony szálú hajzat. Ez utóbbi sérülékenyebb

Hogyan serkenthetjük a hajhagymák működését?

Figyeljünk a helyes táplálkozásra, a megfelelő vitamin- és ásványi anyag-bevitelre, a megfelelő kalóriatartalmú, illetve rostokban dús étkezésre. Ahhoz, hogy ezek megfelelő mennyiségben felszívódjanak, szükséges a tápcsatorna megfelelő működése is.

Ehhez és a fejbőr megfelelő keringéséhez is alapvető a durva stressz, a betegségek megelőzése. Fokozott hajhulláshoz, a hajminőség romlásához vezetnek a drasztikus fogyókúrák, a szénhidrátszegény, de ugyanígy a fehérjeszegény étkezési szokások is.

Segítsük a fejbőr megfelelő keringését akár mindennapos masszírozással, vérbőséget fokozó szerek bedörzsölésével! Ápoljuk az esetlegesen gyulladt, korpázó fejbőrt!

Kerüljük a hajszálakat károsító hatásokat, vegyszereket! A leggyakoribb károsító ágensek a mechanikai károsító hatások, a durva fésülés, a tupírozás, valamint az erős detergens hatású samponok gyakori használata. A hajszálat a faggyú természetesen bevonja.

Erőteljes tisztító hatású samponok gyakori használata esetén ez a természetes védőréteg megszűnik. Kerüljük ezek túlzott használatát, valamint használjunk rendszeresen balzsamot a hajszálak, hajvégek ápolására. Erről még zsíros haj esetén se feledkezzünk meg, de ebben az esetben csak a hajvégre vigyük fel az ápoló szert.

Jó tanácsok az egészséges haj érdekében

Kerüljük a hosszú haj fejtetőre halmozását, az előrehajtott fejjel történő hajmosást, mivel ez a technika a haj filcesedését eredményezi! A hidrogén-peroxidos szőkítés, hajfestés valamint a dauerolás igen gyakori okozója a hajkárosodásnak.

Kerüljük a forró hajszárítózást, a gyakori hajvasalást! Az intenzív hőhatás eredményeképpen a kéregállományban lévő víz hőtágulása következik be. Emiatt a hajszál kérgében mikroszkóppal detektálható buborékok jönnek létre. Ilyenkor a kéreg felszakadozása miatt a hajszál letörhet. Ha tehetjük, hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni a hajunkat, vagy csak langyos fokozatot válasszunk.

Szervezetünk és fejbőrünk egészsége, a hajszálak kímélete biztosíthatja, hogy genetikailag meghatározott, egyéni hajnövekedési ritmusunk maximális ütemét biztosítsuk, a leggyorsabban nőjön a  hajunk.


close